علامه علي کوراني عالم و محقق شيعه در زمينه مهدويت و ظهور. در سال ۱۹۴۴ ميلادي در ياطر در جنوب لبنان به دنيا آمد. وي به تشويق سيد عبدالحسين شرف الدين دروس حوزوي را آغاز کرد و زير نظر شيخ ابراهيم سليمان دروس مقدمات را گذراند. در سال ۱۹۵۸ ميلادي به شهر نجف رفت و دروس مقدمات و سطح را در نزد محمد تقي فقيه، سيد علاء بحرالعلوم، شيخ باقر ايرواني و سيد محمدباقر حکيم تکميل کرد.
همچنين او در درس خارج سيد ابوالقاسم خويي و سيد محمد باقر صدر حاضر شد.او که به عنوان نماينده بعضي مراجع همچون سيد ابوالقاسم خويي در برنامههاي تبليغي داخلي در کشور عراق و خارج از کشور فعاليتهاي گستردهاي داشت، در سال ۱۹۷۴ ميلادي به لبنان بازگشت و به تحقيق و تأليف در زمينه مهدويت پرداخت. با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به حوزه علميه قم آمد و کار تأليف و تدريس را ادامه داد. او با حمايت سيد محمدرضا گلپايگاني مرکز معجم فقهي را تأسيس کرد و با حمايت سيد علي سيستاني مرکز «المصطفي للدراسات الدينيه» در زمينه عقايد اسلامي را بنا نهاد. از جمله تاليفات وي عصر ظهور، الممهدون للمهدي، طريقه حزب الله، ملائکه الغيب قادمون (عنوان فارسي: فرشتهاي از غرب)، مصر واهل البيت (عليهم السلام ).
شهرت وي بيشتر به خاطر کتاب «عصر ظهور» است و وي متبحّر در خصوص حوادث و رخدادهاي آخرالزمان و مهدويت است. گفت گوي اين هفتهنامه با وي در خصوص تحولات سوريه و تطبيق يا عدم تطبيق اين تحولات با روايات آخرالزمان محور اصلي اين گفت و گوست.
حضرتعالي به عنوان يک عالم لبناني الاصل بفرماييد، رابطه و تعامل ميان علمای شيعي اين دو ملت از ديرباز تاکنون چگونه بوده است؟
ارتباط و تعامل علمای اين دو ملت از ديرباز تاکنون مثال زدني بوده است. حتي خاطرم هست مقام معظم رهبري فرمودند، تشيع در ايران مديون علماء اهواز و علمای لبنان و کوفيان است. ميدانيد قم به دست اشعريون کوفي تاسيس شده است.
در چه سالي؟
علي ابنهاشم و اشعريون در همان قرن اول هجري قم را به عنوان پايگاه مذهبي تاسيس کردند. و برخي از علمای کوفه به قم آمدند و اولين علمای قم محسوب ميشوند.
درخصوص تحولات اخير سوريه و اينکه آيا اين تغييرات تطابقي با سفياني و رخدادهايي آخرالزمان، که در احاديث اهل بيت ذکر شده است دارد يا خير تحليلتان را بفرماييد؟
بله، اصل اينکه در آخر الزمان رخدادهايي در سوريه اتفاق ميافتد مورد تاييد روايات متواتري که از اهل بيت رسيده است، ميباشد. مانند روايت ظهور سفياني در سوريه که دشمن امام مهدي(عج) ميباشد. سفياني حدود هفت الي هشت ماه قبل از ظهور امام زمان(عج) حاکم سوريه ميشود. يا پيش بينيهاي ديگري نيز در روايت مطرح شده است، لکن مسئله اينجاست که هنوز آنها وقوع پيدا نکرده و تا به الان ارتباطي به تحولات اخير سوريه ندارد.
روايات متواتري که در خصوص رخدادهاي آخر الزمان مطرح است چه ميباشد؟
يکي از آنها خلاء سياسي و جنگ قبيله اي در عربستان است. در روايات ديگري آمده که در دمشق زمين لرزه اي رخ ميدهد، بعد از آن کسي کودتايي انجام ميدهد، ولي موفق نميشود ولي در نهايت سفياني است که خروج ميکند و حاکم سوريه ميشود.
اين اتفاقات را در روايات اهل بيت(ع) به صورت قطعي و متواتر ميتوان يافت؟ آيا معتبر است؟
بله، وقوع اين رخدادها در آخرالزمان متفق عليه شيعه وسني است.
تاکنون اين رخدادهاي اخير سوريه هيچ تطبيقي با رخدادهاي وعده داده شده در روايات ندارند؟
خير، تا کنون هيچ کدام از اتفاقات قابل تطبيق با روايات نيست. ولي شايد بتوان گفت اين اتفاقات مقدمات همان اتفاقات آخرالزمان است که در روايات آمده است.
مرحوم بهلول گفته بودند که بنده سفياني را در ارتش سوريه ديدهام. نظر کارشناسي حضرت عالي در اين خصوص چيست؟
ببينيد در خصوص آن جريان بايد بگويم که مردم سوريه باهوش هستند و در خصوص رخدادهاي آخرالزمان مطالعات فراواني دارند. از علائم سفياني اين است که در صورتش آبله است. حالا يکي از نيروهاي ارتش سوريه صورتش آبله بسته بود و شبيه به علائم سفياني بود که سرهنگهاي ارتش سوريه به آقاي بهلول گفتند اين همان سفياني است.
برخي ميگويند در روايات داريم که از علائم آخر الزمان وقوع زلزله در تهران است. آيا روايتي در اين خصوص وجود دارد؟
خير؛ به هيچ عنوان. من نکتهاي را در خصوص بحث عفاف و حجاب خانمها ميخواهم عرض کنم. اين يک مسئوليتي است که برگردن خانمها نهاده شده است. الحمدلله رب العالمين زن ايراني در جهان از جهت ايمان و اخلاق نمونه و محترم است. اميدوارم اين چهره و کيفيت و مقام زن ايراني در دنيا محفوظ بشود و مخصوصا دخترهاي ما از خودشان مراقبت کنند. از شخصيت خود، مقام خود، جايگاه خود مراقبت کنند. در دنيا نگاه تمدن غربي به زن به صورت کالاست، نگاه شان به زن فقط از نظر جنسي است.
ططقبايل قديمي نگاهي که به زن داشتن، نگاه ملکداران است. زن را ملکي ميدانند و خود را صاحب ملک. ولي جايگاه زن در ميان جمهوري اسلامي يک جايگاه انساني است، و اين انسانيت زن است که براي اين ملت مهم است. اگر کساني ميگويند براي دفاع از حقوق زن بايد کار شود، ميبايست محوريت شان انسانيت زن باشد، نگاه کالايي و ملکي به زن نداشته باشند.
در ايران مثل کشورهاي ديگر نقاط ضعفي وجود دارد، ولي نقاط قوت بسيار مهمي وجود دارد که اميدواريم اين نقاط بر نقاط ديگر غلبه پيدا کند.
تحليلتان در خصوص همايش علماء و بيداري اسلامي چيست؟
در حال حاضر ما با تهاجم شديد صهيونيستها عليه اسلام و ايران و تشيع مواجه هستيم. موظفيم در مقابل اين تهاجمات اسرائيل مقابله کنيم. وهابيهاي عربستان و قطر، به نام سنيها فعاليت ميکنند، و بايد کشف شود که اين وهابيها نماينده سنيها نيستند. تودههاي حقيقي اهل تسنن در دنيا هم راي با ما هستند و همراه با ما. وحدت را بايد حفظ کرد. علمای سني بايد تاکيد بر وحدت داشته باشند و از وهابيها اعلام برائت کنند. بنده يقين دارم وهابيت تا حدود ۱۰ سال ديگر به آخر خط ميرسد و بنيان وهابيت تا ۱۰ سال ديگر نابود خواهد شد و شما يک نفر وهابي در عربستان نميبينيد.
اين حرف را از منبع روايي ميزنيد و يا صرفا تحليل شخصي تان است؟
منبع روايي دارد. در روايات داريم که رژيمي در عربستان به روي کار ميآيد که تطبيق ميکند با همين رژيم فعلي، و بعد جنگ قبيله اي رخ ميدهد، و يمنيها قدرت را به دست ميگيرند و اهل نجد که وهابيت اصلي در آن زمان در آنجا هستند از عربستان فرار ميکنند. قسمتي شان ميروند به سوريه، و قسمتي از آنها نيز ميروند به اروپا.
حتي شيوخ وهابي به بنده زنگ زدند که آيا شما واقعا گفتهايد تا ده سال ديگر وهابيت در عربستان از بين خواهد رفت؟ بنده گفتم: بله يقين دارم، و حالا شما کجا ميخواهيد برويد؟ سوريه يا اروپا؟
اين ده سال بر چه اساسي است؟
بر اساس عمر عبدالله که بيشتر از ده سال عمر نميکند.
تحليلتان در خصوص حرکت قبيح وهابيها و ربودن پيکر حجر ابن عدي و آتش زدن مرقد جعفر طيار را بفرماييد.
اين وهابيها دشمنان سر سخت مشاهد ائمه و پيروان ائمه هستند. به گمان بنده نبش قبر حجر ابن عدي توسط وهابيها به درخواست اسرائيل بوده است. اينها هماهنگ هستند با اسرائيل.
چرا اسرائيل چنين چيزي ميخواهد؟
نمي دانم. شايد ميخواهند ببينند که جنازه سالم است؟ سالم نيست؟ آزمايش کنند از دي ان اي و ... در مورد قبر حعفربنابیطالب نیز باید گفت به هيچ عنوان به قبر جعفر طيار آسيبي نرسيده است. نزديکيهاي مرقد جعفر طيار مسجدي است متعلق به شيعيان اسماعيلي بحراء که آن مسجد را آتش زدهاند.
منبع:هفته نامه یالثارات الحسین(ع)
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: دینی ، ،
برچسبها: